Ouders kregen in het onderzoek de opdracht met hun kind te spelen, terwijl zowel zij als hun kind een camera droegen die heel precies vastlegde waar ouder en kind naar keken tijdens het spel. Ouders die tijdens het spelen veel afgeleid waren, en wiens ogen dus vaak afdwaalden van hun kind en het speelgoed waar ze mee speelden, hadden een negatieve invloed op de aandachtsspanne van hun kind. Oftewel: als de ouder zijn of haar aandacht er niet bijhield, deed het kind dat ook niet.
Sociale interactie
Een slechte zaak, want het vermogen van kinderen om hun aandacht vast te houden is heel belangrijk bij taalverwerving, het oplossen van problemen en andere cognitieve taken. ‘Van oudsher beschouwen psychologen aandacht als een onderdeel van de individuele ontwikkeling’, zegt onderzoeker Linda Smith. ‘Onze studie is een van de eerste onderzoeken die laat zien dat aandacht onder andere wordt beïnvloed door sociale interactie. Het is echt een activiteit die wordt uitgevoerd door twee sociale partners, waarbij de aandachtspanne van de een die van de ander beïnvloedt.’
Drie groepen ouders
Tijdens het onderzoek vielen drie groepen ouders op: ouders die hun kind het spel zelf lieten bepalen, ouders die het spel actief stuurden en ouders die nauwelijks meespeelden. De eerste groep wist de aandacht van de kinderen het langst vast te houden. Deze ouders wachtten af tot ze zagen in welk speelgoed het kind geïnteresseerd was en gingen vervolgens mee in het spel van het kind. De kinderen in deze groep waren bijna vier keer langer bezig met een stuk speelgoed dan de kinderen uit de andere groepen.
Niet responsief
De kortste aandachtsspanne werd gemeten bij de kinderen van de ouders die nauwelijks meespeelden. Deze ouders hadden de neiging om achterover te leunen en naar andere dingen te kijken dan het kind en het speelgoed op tafel. ‘Als je een ouder hebt die niet responsief is ten opzichte van het gedrag van een kind, dan zou je dat als rode vlag kunnen beschouwen voor problemen in de toekomst’, zegt onderzoeker Chen Yu.
Bron: Vakblad Vroeg
Het kunnen vasthouden van de aandacht is een zogenoemde ‘executieve vaardigheid’ die kinderen al jong moeten leren. SKS Alles Kids-directeur Eugenie de Bresser is er zelfs van overtuigd dat het leren van deze executieve vaardigheden het allerbelangrijkste leerdoel is voor peuters en kleuters. Volgens haar zou de kinderopvang zich dus vooral hier op moeten richten. Lees meer